Sunday, October 14, 2012

di pulau kan~


assalamualaikum!
tetiba hari neh aku rasa nak bagi kuliah sebelum zohor pulak. aku bukannya baik sangat tapi aku sedang memperbaiki diri untuk lebih baik dan anggun. kalau dalam psikologi yang aku belajar, masalah yang paling besar dan paling buatkan manusia stress ialah masalah perhubungan. tak kira laaa hubungan kau dengan sesiapa pun.mak tiri kau ke. nenek angkat kau ker. bapak ayam kau ke. eh? hurm. maaf.

 


korunk pernah ada masalah sampai tak bertegur sapa?? sampai kalau jalan berlaga bahu pun sorang paling kanan. sorang lagi paling kiri. pernah?? korunk pernah rasa sakitnya bila ada orang yang pernah baik dengan kita tiba-tiba tak layan kita? tak tegur kita langsung. tanpa kita diberi penjelasan. kenapa dan mengapa benda tu jadi???

masa neh mesti kita sedih, tertanya-tanya, apa salah aku? kenapa dia buat aku macam neh? kenapa dia tak cakap dengan aku?? apa lagi bila orang tuh menghasut semua orang untuk pulau kan kita. sedih kan?? so macam mana nak cari kekuatan balik?? korunk baca hadis-hadis di bawah 

v
v
v

(١) عَنْ أَبِى أَيُّوبِ رَضِى اللهُ عَنْهُ أنَّ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: لاَ يُحِلُّ لِمُسْلِمٍٍ أَنْ يَهْجُرَ أَخَاهُ فَوْقَ ثَلاَثِ لَيَالٍ، يَلْتَقِيَانِ فَيُعرِصُ هَـٰذا وَيُعْرِصُ هَـٰذا وَخَيْرُهُمَا الَّذِي يَبْدَأ بِالسَّلاَمِ
(رواه البخارى ومسلم)

(٢) قَالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: فَمَنْ هِجَرَ فَوقَ ثَلاَثٍ فَمَاتُ دَخَلَ النَّارَ

(٣) قَالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: مَنْ هِجَرَ أخَاهُ سَنَة كَسَفْكِ دَمِهِ

Terjemahan:

(1) Daripada Abi Ayyub (ra) bahwa Rasulullah (sallallahu alaihi wasalam) bersabda: “Tidak halal bagi seorang muslim tidak bertegoran dengan saudaranya (seagama) lebih dari tiga malam; mereka bertemu lalu yang ini berpaling dan yang itu juga berpaling, dan yang paling baik di antara mereka berdua ialah siapa yang memulai salam”.

[Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim]


(2) Sabda Rasulullah (sallallahu alaihi wasalam): “Barangsiapa yang tidak bertegoran lebih daripada tiga (hari), lalu ia mati, maka ia masuk neraka”.

[Hadis Sahih Riwayat Abu Daud]


(3) Sabda Rasulullah (sallallahu alaihi wasalam): “Barangsiapa yang tidak bertegoran dengan saudaranya (seagama) selama setahun maka (dosanya) seperti membunuhnya”.

[Menurut Imam An-Nawawy Hadis ini sanadnya sahih riwayat Abu Daud]

26 comments:

hainom OKje said...

Pergh....dahsyat tu hadis nabi jawi lagi...he...he...

Yelah....penyumbang terbesar stress tu.....ayo.... tak kawan.... ada lagi ke ek.... macam budak2 kan,,... hee

Nurul Aini said...

terima kasih cik sue kongsi ilmu. Ada juga kadang-kadang orang mcm tu. Kita tegur dia, tapi dia buat bodo je..sedih betul. Saya tahulah siapa saya.. :(

Cik Nur said...

memang akan rasa lainlah kalau kwn yg selama ni baik tiba2 xbtegurkan..

bila baca hadis2 tu, rasa berdosanya diri ni.. #mcm nak tegur semua rakan2 di mukabuku sekarang jugakkk..!

huhuhuhuh..

terima kaseh entry ini mengingatkan nur. :)

◕ Kawaii D Y S H A ◕ said...

ada ngan kengkawan, ngan adik beradik tp kejap je...

baby comel said...

kalau org tu dh terang2an menyombong dgn kita camne? adakah salah kalau kita xpedulikan dia jgk & buat hal kita je?
~saya kt ofis mengalami masalah yg sama jgk. tp hanya dgn seorg jelah

dEdEQ dE wIshEs said...

SUE .. SABAR KEWH .. DEQ PERNAH RASE N DEQ TERUS DERET G TNYE .. N RUPE2NYE ADE ORG WAT2 CERITE .. HUM .. SABAR KEWH

eimah siti said...

dulu masa sekolah, mmg pernah jadi pn bnda ni....tapi tak ingat sbb apa plak...skrg da ok da ngan kawan tuu..hehe

kiera'sakura said...

pernah rasa. tp bukan la member baik pun. opismate nie haaa tetiba je tarik muka sentap2 pasal pe tatau. pastu ckp ngn kita pun lebih kurang jer.. sy punya tindakan. biarlah kat kau bukan aku cari gaduh dgn kau pun. kau nak tegur tegur. aku tetap tegur kau bila da keja.. haaa gituuu

Cikgu Ma said...

tak penah lg la sampai macam ni...tersisih kejap2 tu penah la...

tp ok jugak ilmu ni...thanx ^_^

Mieya Atiera said...

Pernah juga jadi macam nie. Tapi tak bertahan lama, kebiasaannya hari ketiga dah okey balik.

Hanif Idrus said...

Sabar...that life...kira pasti akan lalui semua tu....
Life is sweet and kadang2 cruel...kikiki

elyna mirsada said...

xpnh alami..sedey gk kn ^__^

are_lin@yu said...

pling xnk jd mcm ni..huhu..dlu prnh jd.alhamdulillah baik balik ;-)

Zul De Alexis said...

pernah jadi mcm nie dulu masa kawan baek tiba2 cuba jauhkan diri dr gua.. sampaikan gua rasa cm tak kenal dia..tapi semua kembali norma lepas masing2 duduk semeja dan luahkan masalah mereka.

hainom OKje said...

Belum baca komen le tu....confirm bz!

Nor Zilla Sensei said...

alhamdulillah..tumpang gembira utk sue berubah ke lebih baik n anggun.

Kesuma Angsana said...

gd sharing ni sue!

Momo said...

kenapa?jadik kat ko ke? kalau org pulaukan aku, aku buat dun noe jer.. aak..ade aku kisah??? haha

Mrs Velentine said...

pernah dulu..mmg sedih ..

Sue PeLik said...

bukan saya. bukan saya. saya just mendengar masalah org jer. ewah! hehehehe

Hazwani Harun said...

Saya tag awk..:)

http://sweetcolourful.blogspot.com/2012/10/contest-amal-impian-mampu-abang-stalker.html

aku HaniAsyira said...

pernah lah jugak tp cuba tegur dia hari2 jugak.. lantaklah dia nak layan ke tak.. asalkan tanggungjawab kita lepas..

Nurul Husna Mohd Hassan said...

memang sedih kalau orang buat camni. huaaaaaaaa

✉ ¥ana Fauzi ✉ said...

Wuahh , dia share laa , thank share ya.. Sharing is Caring :D

mira mohd noor said...
This comment has been removed by a blog administrator.
mira mohd noor said...
This comment has been removed by a blog administrator.
 
HALF EDIT BLOG:jiakreatifelt.com