Friday, October 19, 2012

Cekgu Vs Murid = kurang ajar : salah siapa???




Budak-budak sekarang tak macam budak2 dulu kan? taim2 aku dulu berani ngumpat cekgu kat belakang jer. tu pun bukan mengumpat hape. gosip2 liar yang aku selalu bawak cenggini jer.....

"Weh, cikgu tu asyik mengandung jer kan?" hahahah. aku memang penyebuk~ sekang aku pulak takut budak2 kata kat aku nanti. huhu. kadang2 aku gosip "weh, gila punya hensem hasben cikgu weh, macam acapan!" kui2.

tapiiii

budak2 sekang tengok laaaa
v
v
v
v

P MAMPUS? BUKAN DORANG YANG TENTUKAN MASA DEPAN? eh? mana tahu? pandai pulak budak neh. betul tu. "bukan cikgu yang tentukan masa depan awak. awak sendiri jer yang boleh tentukan masa depan dan kehidupan awak. tapi awak jangan lupa yer. cikgu tu yang bimbing awak untuk berjaya, untuk kenal suku kata, untuk mengeja, untuk ajar awak macam mana bulan boleh rindukan pungguk?eh? jadi, secara tak langsung, cikgu tu terlibat tau untuk bimbing awak tentukan masa depan awak sendiri"

 Tapi aku tak salahkan jugak budak2 100% kalau jadi kes maki memaki neh. sebab? kadang2 cekgu pun tak tunjukkan contoh yang baik. betul tak? *contoh. cikgu jerit kuat2 kat perhimpunan "seman!! hang jangan duk tunjuk samseng kampung labu kundur pulak kat sini, mentang2 bapak ang polis bantuan" huhu. memang kompom ler lepas neh cekgu tu pemes. nama naik kat pesbuk. "aku bencik cekgu harun aziz!, bencik!bencik!bencik! hahahha.

pada aku budak2 sekang neh ada satu prinsip. "kalau cikgu mau gua hormat cikgu, cikgu pun kena hormat gua, suara tak payah nak bajet jakelin vikter sangat hokei?" Jadi, jom saling menghormati! siapa pun kita. kita tetap duduk di planet bumi. tak sapa yang dari zuhal. hukhukhuk. pulakkkk aku neh.

Apa komen korunk? sapa patut dipersalahkan??

29 comments:

dEdEQ dE wIshEs said...

GILA LA .. TANPA CIKGU XPNDAI GAK DAK TU .. NAK HRAP KAN MAK PAK DIA SAJE .. XLEH GAK .. HAIYO .. HANGIN JE BCE NI .. MMG XSEDAR DIRI ..

Sue PeLik said...

tu ler dedeq..payah budak2 sekang huhuhu

dEdEQ dE wIshEs said...

TU AH .. MAKIN MODEN PKIRAN N CRA PERCAKAPAN PUN MAKIN MODEN .. HAISH SEH MEN .. HAHAHA

Momo said...

weh...kalau aku jadi cikgu dorang..aku brainwash abis budak2 ni..dah cukup pandai sangat tak yah sekolah...tak pandai menghargai langsung...bongok...eii..geram aku baca...

Sue PeLik said...

budak2 sekang dah advance kan??? huhuhuhu..sedeh.

mieya-kalau jenguk. sori. awaknya mesej ntah macm mana bolh hilang tak sempat nk aprove tapi sempat baca awak kata kita kena saling hormat mnghormati tuh. huhuhu

Nurul Husna Mohd Hassan said...

budak2 sekarang makin berani..

Jue Jaynee said...

dulu time kita...nak mampus cakap2 cikgu camtu..

budak2 skrg..heran sungguh,

paling kurang pun tulis2 kat meja..hihihikkk

hainom OKje said...

Betul tu....OKje dulu pun ada gak cakap mcm Sue..he... apasal cikgu ni asyik ngandung je... he..he... ha kau !! sekarang ... dah tau ngandung tu macamana??? hu..hu..

Tapi memang betul pun ... walau apa pun anak murid tetap kena hormat dgn cikgu barulah berkat.... pada masa yg sama cikgu pun kena tunjukkan nilai murni pada mereka...biar amak murid ni respect bukan takut dgn cikgu!!

Sekian terima kasih...he..he..

hazfee said...

budak2 sekrang dgn dulu berbeza. dulu tak berani nak kata2 cikgu mcm tu.kang tak berkat ilmu yg diaorg bagi.hehe

miz ruha said...

budak2 sekarang dah hilang rasa hormat kat cikgu....
tapi tak semualah...

Sue PeLik said...

@hainom OKje betul tuh okje! dua2 kena saling hormat. huhuhuhu

Sue PeLik said...

@hainom OKje hehehe betul tuh okje! sungguh.sama2 kena respect!

Sue PeLik said...

miz ruha, hazfee, jue -> budak2 sekang memang tak leh belah. tapi betul tuh tak semua dan tengok jugak cara cekgu tackle cm ner kan. huhu

Azza Afdzal said...

lain org lain perangainya...xboleh nak salahkan cikgu semuanya

cik nana said...

budak2 sekarang makin lama makin kurang ajar. haaaa

Nida Mohd said...

budak-budak zaman skrg mcm tu la..byk pengaruh sekarang ni..ikut peredaran zaman kot..

Cik Nur said...

bebudak skarang ni mmg lain macam sikit, xmacam zaman kita dedulu..!

tapi betul pun xboleh salahkan doorg jugakkan..dan tak semua bebudak zaman sekarang mcm tu kan..

ayut said...

yup..bdk skrg dyorg lebih bijak..sbgai cikgu or org lebih tua nak kondem pon kena pakai psikologi je skrg...gigihla semua amek subjek kaunselin pasni.hihihi

Sue PeLik said...

huhuhuu betoi3 setuju! jom p amek kaunseling reramai huhuhu

aku HaniAsyira said...

tak tahu nak ckp.. perubahan zaman maybe..

MrJep said...

Pelaja yg Slh..Klo pelajar x lnggr Undg2 D Sekoh Mesti Cikgu xmrh Punyer..Btol x..???

Kesuma Angsana said...

mmg sgt2 berbeza murid dulu2 & skang kan

AnneRaini said...

budak skrg terlalu advance...risau akak.

said...

jom baca 8sebab kenapa foundation anda harus dibuang.
http://payunghitamputih.blogspot.com

◕ Kawaii D Y S H A ◕ said...

suami sy cikgu, tp memg bdk2 skrg krg ajar, xsemua la, tp sepatutnya xsuke ka hape kita wajib hormat cikgu kita, lagipun memg dituntut dalam Islam

PILOT LOVER said...

tanpa guru sapelah kita kan....

Che Rosliza Che mat said...

apalah murid2 sekrg nie tidak hormat guru...tanpa guru kita tak pandai baca,kira dan lain2..

Si Matatajam said...

Isshhkk dasatnya bebudak skang ni..Takutnya jd cikgu zaman ni...

kiera'sakura said...

sebab tue ramai budak sekolah banggunan tinggi tapi akal pendek sbb tak reti hormat org yg kasi ilmu ke dia. haishhh aku lak yg tetiba emo nie..

tp ada betol jugak apa yg awak kata tue.. saling hormat walaupun berbeza pangkat dan umur.

 
HALF EDIT BLOG:jiakreatifelt.com