Sunday, July 29, 2012

adakah korunk atau orang di sekeliling korunk mcm neh??

Adakah korunk macam neh???

  • Terlalu mementingkan kesempurnaan sehingga menganggu kerja yang perlu disiapkan. Maksudnya, kalau korunk buat kerja, asgment ke hape ke korunk akan  periksa semuanya dengan detail. Sampai tahap koma letak kat mana, huruf besar huruk kecik, kata adjektif tak leh bertemu dengan kata nama. perghhh memang detail gila baby! tapi tahappp kedetailan korunk tu telah menyebabkan korunk tak sempat nak hantar kerja tu tepat pada masanya sebab asyik duk belek. " eh betulker ejaan  aku neh? eh, ayat neh dah dramatis ke belum neh?? adakah korunk macam neh??
  • Terlalu mementingkan kojo. Korunk asyik kerja, kerja kerja. Korunk lupa semua benda. Sampaikan korunk jadi anorexia nervosa sebab tak makan punya kerja. adokah korunk mcm neh?? 
  • Terlalu cermat dan teliti dalam hal2 berkaitan moral sivik dan nilai neh. Kalau korunk bawak kater pagi2 dalam pukul 3 cm tuh korunk tetap akan berhenti di trafik lite merah walaupun hanya kate korunk jer kat situ. tak der kate orang lain dan jalan tu pun memang korunk sorang jer yang jalan taim tuh. perghhh tetiba jer seram. heh! adakah korunk cmtuh??
  • Tidak membuang barang yang tidak berharga atau yang sudah rosak walaupun barang itu tidak mempunyai nilai sentimental. contohnya, peti ais zaman nenek punya nenek belah opah saudara korunk masih korunk simpan di dalam rumah. walaupun peti ais tuh dah lama menyembah bumi dan tak leh nak guna dah. adakah korunk macam neh??
  • Keberatan untuk memberikan tugas kepada orang lain dan payah nak bekerjasama dengan orang lain. korunk rasa orang lain buat kerja tak berapa nak bagus. korunk tak percaya pada kerja orang lain. kalaupun korunk bagi orang len buat lepas tuh korunk akan cek balik enamploh lapan kali keja tuh betul ke tidak. adakah korunk mcm neh??
  • kedekut dengan diri sendiri. korunk sanggup pakai baju raya masa korunk umur 10 tahun sebab ingin berjimat untuk perkara2 yang lebih penting lagi korunk rasa. adakah korunk mcm neh??

(Sumber : Barlow & Durand, 2009)
(Abnormal Psychology Fifth Edition)



weh! tahukah korunk??
jika korunk ada 4 dari semua yang dinyatakan di atas
korunk tergolong dalam
obsessive compulsive personality disorder (ocpd)
Apakah??

bukan sejenis makanan or sayuran or binatang ya..
ini adalah salah satu jenis personality disorder (kecelaruan personaliti)

jadi, kawal2 laaa personaliti diri supaya bersederhana dalam apa jua yang dilakukan
kalau tak..











see u in tampoiiii

hukhukhukhukhuk



sekian!



3 comments:

Aiza said...

Hmm ada sikit...especially point yg 2nd last tuh.. mmg sgt berat memberikan tugas menjaga anak sendiri kepada orang lain..camne ni, kire t'golong dlm ocpd gak ker nih?

btw, Su dah ade kat tampoi ker? Heehe :D

I love Sleep said...

nasib la bukn org yg macam tu.. jenis xkisah punya org.. yg penting siap hahahaha klu yg cmni mesti pnyakit pemalas kn haha

Sue PeLik said...

aiza-hihihihi kena jumpa awak diagnos baru leh sahkan ada tak hihihihi. saya belum lagi laaa cek in tampoiii hihihi

i love sleep-haaa tu lerr pasaiii huhuhu

 
HALF EDIT BLOG:jiakreatifelt.com