Tuesday, August 25, 2015

aku, suami dan anak-anak dalam satu rumah


Assalamualaikum

wah...kelas kauuu kan?? dalam pantang asyikk duk hapdate jaakkk. al maklumlaa anak dah besor jadi dah bole buat banyak kerja sendiri...

hari neh aku nak share tentang tinggal bersama mak/mak mertua selepas kahwin. ramai yang tak pernah ada pengalaman stay wit famly lepas kahwin akan cakap 

beruntung kau kan??
eh bagusnya! duduk dengan mak pak sendiri!!
btuah kau! kalah hang tuah u.

hmmm hakikatnya?? alhamdulillah..hakikatnya memang bertuah dan torbaik dapat duduk dengan mak pak kita sendiri. tapi apakah ia terbaik utk suami kita?? apakah dia selesa?? mcm mana kita janggal dan kekoknya di rumah mertua mcm tu jugak laa dia. bayangkan?? apatah lagi kalau dalam serumah tu ada 30 orang?? nenek kau. pak cik kau. pak menakan belah mak tiri kau. huh!

so ketidakselesaan suami...adakah kegembiraan di hati kita?? pastinya tidak kan?? jadi tang mana yang beruntungnya?? huhuhu

kadang2..kita stay dengan famly neh sebab ada pelbagai masalah sendiri. betul..suami laa yang patut cari dan sediakan rumah untuk kita. betul. itu memang aku tidak pernah sangkal. tapi...mcm aku sendiri. kami ada perancangan sendiri. di sebabkan oleh aku dan suami dah tinggal berdekatan jadi kami rancang untuk terus sahaja beli rumah. nak sewa? terasa rugi. tiap2 bulan keluarkan duit tapi akhirnya rumah tue bukan milik kita..

"kau mampu sue boleh laaa kata cenggitu!" huh! kalau nak sebut soal mampu atau tidak sampai bila2 aku dan suami takkan mampu. jadi, mampu atau tidak harus di mmpukan jugak. betul. bila dengar pengalaman rakan2 di sekolah. ada yang kadangkala ke tepi jugak makan nya sebab nak bayor duit rumah. tp aku tgok sampai sekarang hidup lagi. tak pernah pulak nampak sampai tak makan. huhu. 

jadi aku memang decide dengan suami untuk bli jugak rumah. mengikut kemampuan kami. tak besar. tak kecik. rumah biasa sahaja. cukuplah untuk keluarga kecik kami neh...ramai yang pertikaikan. kenapa aku beli rumah tu? (rumah teres corner lot. rumah baru.single storey) kenapa tak beli rumah semi D? yang lebih besar dan cantik. 

 kenapa??

1) sebab hrga yang ditawarkan untuk rumah yang aku beli neh lebih murah daripada rumah2 lain yang aku dah survey. biarlah..semi d atau teres sama sahaja besar dia. yang beza rumah semi d mungkin dapurnya lebih besar dri rumah teres...tapi ruang tamu teres pulak lebih besar daripada semi d. jadi?? sama saja laaa kan??
2) aku dan suami ingat nak beli asset. jadi kalau aku beli rumah yang terlalu mahal sekarang. rasanya mampu tak ?? untuk beli rumah kedua? gila..sampai aku dalam kubur pun hutang tak abeh lagi..

jadi...aku dan suami masa nak pilih rumah tue dah fikir 1000x dah. so, plz jangan pertikaikan. 

nasihat aku pada korunk pun. nk beli rumah. sila berbincang dan fikirkan dari semua aspek untuk perancangan pada masa hadapan. 

Image result for rumah idaman
rumah idaman. kikikiki. bukan rumah yang aku beli tu. hoke?? kikikiki


6 comments:

eita said...

dulu sya pun duk dengan mertua..kurang selesa sangat2..huhuhu..bb nyer semua adik beradik lelaki..24 jam memng bertudung litup..sudahnyer pujuk suami menyewa..nak beli umah rasa nyer kurang mampu lagi...huhuhu...

Nastyna said...

I suka tengok orang kita bekerja keras dan usaha beli rumah sendiri, instead bermewah beli barangan aksesori semata untuk bergaya. bravo u, I sendiri pun selalu beranfan nk ada umah sendiri, taknak besar2, kecik2 jer dah more than enough. tapi tu la, hidup merantau ni tak tau apa nasib kami.

blog usang said...

rumahku syurgaku...

hidup saya merantau jauh..perlu beli rumah kerana tak berbaloi utk menyewa..dulu ada fikir..cukup ke dengan gaji aku ni..tapi beli juga rumah utk keselesaan hidup..alhamdulillah..saya bahagia dengan memiliki rumah sendiri kini..wp tak besar..memadailah..

Sue Bee said...

dulu2 memula kawin, terus tinggal berasingan dgn keluarga, susah senang sendiri dah rasa. Pengalaman mcm ni yg mematangkan pasangan suami isteri. Kita tak lah menyusahkan ibu bpa dan adik beradik.

Kira Sakura said...

betol sangat awak. selagi kita tak buat paksa diri beli sampai bila pun takkan terbeli jugak. ktorang pun tengah berusaha servey rumah dan harga rumah. nak buat keras beli je rumah. bab makan pakai nanti insyaAllah ada je rezeki ye dok huuuuuu

Sue PeLik said...

saya suka semua komen di atas membuatkan saya rasa bersemangat dan lebih lega :)

 
HALF EDIT BLOG:jiakreatifelt.com