Saturday, November 17, 2012

matang bukan pada umur~


 

Hari neh, tetiba saja aku terpanggil untuk menulis tentang isu kematangan. skema pulak aku rasa pendahuluan aku neh. hukhukhuk. pepagi buta tadi aku bangun. aku terus tengok TV. teruk kan?? anak dara lain sibuk jadi bibik basuh lampin, basuh rumah, basuh peti ais. aku?? sibuk jadi madam goyang kaki tengok TV. besalaaaa. huhuhu. aku tertarik dengan kata-kata hilal asraf bahawa 'matang itu bukan pada umur'. aku setuju sangat2 !!

Yup! pendapat aku sama dengan pendapat dia. tak semestinya umur 40 tu dah cukup matang dan umur 20 tu tak matang lagi. semuanya terpulang kepada individu tu sendiri macam mana dia membentuk diri dia untuk jadi matang dan lebih matang tak kisahlah umur kau berapa tahun sekalipun. apa yang mematangkan diri aku?? pada aku pengalaman. pengalaman banyak mengajar dan mendidik diri aku jadi lebih matang. tak kisah lah pengalaman sendiri ker, pengalaman orang ke, pengalaman dalam membaca ke. apa2 saja. 

Jangan menilai orang daripada luar. kau nampak dia terlompat2, gelak macam raksasa jahat, bawak teddy ke sana-sini. kau cakap dia tak matang. entah2 bila dia bersuara meluahkan pendapat atau pandangan. mak datuk! kalah sapok biki. hehe sapok biki jugak yang kena. hukhukhuk. macam aku sendiri, kadang2 aku pun terfikir, aku neh terjerit sana-terjerit sini, lompat sana lompat sini. kejar kucing aku yang tak bersalah waktu boring2, asyik suruh abah aku beli jajan. dah macam kanak-kanak riang yang terencat pulak. 

tapiiiiiiiii bila org mintak pendapat, boleh ler jugak aku bagi sikit2 walaupun tak brapa nak bernas. hihihi. boleh ler nak tolong2 kwn. ikut situasi ler, bilamana situasi memerlukan aku untuk menjadi matang, ya, aku akan jadi matang, bila mana situasi memerlukan aku utuk bertingkah laku macam kanak-kanak riang. huh! mcm tu ler jadinya. tak der laaa hidup aku nehhh seriuss memanjang~ bosan! kadang2 aku tingin gak nak jadi budak2 balik, kanak2 tingin lak nak jadi makcik2. ikut suka suki aku ler. huhuhu

 

- di atas adalah pendapat aku sahaja. tak semestinya betul dan tak semestinya salah. setiap orang ada pendapat masing2 tentang isu matang neh. jom kongsi dengan aku kat komen!-

apa pendapat korunk tentang matang???? 

22 comments:

hananhadila said...

hanan stujuu :)

Cik Nur said...

cik nur setutu dengan pendapat sue..
betul, pengalaman lah yg buat kita lebih mata..
dan tak perlu tggu umur byk baru nak kata seseorg itu matangkan...

dEdEQ dE wIshEs said...

YEAH .. BGUSLA ANAK DARA NI .. BG DEQ KAN .. XMESTI LUARAN LOMPAT SANE LOMPAT SINI XMATANG .. KALO NK TAHU MTANG KE X .. TRY LA TEST POWER .. HAHA

elyna mirsada said...

hurm ada betulnye bukan terletak pd umr,hehe..termasuk le sy

aku HaniAsyira said...

pendapat aku.. hmmm.. memanglah jgn tgk pada luaran nak kata org tu matang tp tgk pada tindakan.. eh2.. apa yg aku merepek ni??

Momo said...

true sangat2... matang tu bukan terletak pada usia... bende tu lumrah... semua org ada hak masing2...lantak p la dorang nak cakap apa..janji kita jadi dri kita sendiri..

C'Jai said...

Ye kekadang ada sesetengah orang usia muda tp bersikap penuh kematangan ...begitu juga sebaliknya..ada umur dah lewat usia tp tak sematang umur yang dimiliki..

miz ruha said...

setuju!... matang itu bukan pada umur...

hainom OKje said...

Sue... bila baca entri ni..... macam terkena-kena je ngan OKje...... harapkan umur je dah 'tut' hu...hu... tapi perangai.... subhanallah...melahai sana sini....he,..he... betullah Sue bagi OKje biar kita ni fleksibel.... ada masa matang ada masa mcm kanak2 riang...he...he... berpada-padalah!!! ikut tempat dan keadaan

c!kon!ech!c said...

matang tuh x kire umor la...matang bukan sje dari sikap p dari akal n fikiran serta tindakan!

AnneRaini said...

betul tu..akak setuju.

Nor Zilla Sensei said...

ahahaa..kdg2 sifat kebudak2an tu perlu jgk utk meneriakan kadaan

Mieya Atiera said...

Setuju :)

Intan Norhaida said...

sgt setuju.... matang ade pada pemikiran, cara pembawkn diri..bukan pd umur...ade yg dah tua pun x matang.. tu yg mampu wat mcm2 cm budak kecik je...huhu!!!
ade juga yg pikir matang ni tua....definitely not!!!

Nurul Husna Mohd Hassan said...

kadang2 umur yang tua belum tentu matang :)

Kesuma Angsana said...

matang bila kita boleh berfikir sebelum bertindak!

Nurul Aini said...

Rindu rindu rindu serindu rindunyaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa....rindu dekat cik sue..rindunya..lama dah tak jumpa..

mselim3 said...

betul, matang bukan padaa umur. Matang perletak pada pemikiran dan apa yg difikirkannya...
Jadi kalu nak matang banyak2 bergaul dan bercampur dengan orang dewasa...insaallah lama2 matang lah fikiran seseorang itu.

sekian..

daripada mselim3

Raudzah Zahari said...

Betul tu sue..matang ni tak kenal usia sebenarnya..adaje yang dah berumur tapi perangainya macam budak-budak and ada jugak yang masih muda tapi dah boleh berfikir dengan lebih baik..cara kita dibesarkan dan pergaulan sebenarnya banyak mempengaruhi isu ni...

Hanif Idrus said...

Kematangan bukan pada umur tapi ilmu dan pengalaman.

vidalsisah said...

betul tu dek, pengalaman boleh mematangkan seseorang, takkira la berapa pon usianya

Mieya Atiera said...

Matang tak terletak pada umur tapi pada pemikiran.

 
HALF EDIT BLOG:jiakreatifelt.com